Veelgestelde vragen

Massages

Via verschillende massagetechnieken zorgt de massage dat jouw: ademhalingsspieren ontspannen; vermoeidheid wordt verminderd; immuunsysteem wordt geactiveerd; spierzwakte wordt gereduceerd. 

Spanning/stress gerelateerde klachten zoals hoofdpijn, rug-, nek- en schouderklachten, slechte nachtrust, pijnlijke spieren en gewrichten kunnen door een massage verlicht worden. De massage ontspant spieren, maakt pezen, gewrichten en spieren soepeler en zorgt ervoor dat afvalstoffen het lichaam sneller verlaten.  Ook als je verder prima in je vel zit kan een ontspanningsmassage erg prettig zijn. 

Een sportmassage of ook wel “klassieke massage” kan zowel voor als na het sporten worden ingezet. Voor het sporten zorgt een massage voor een goede doorbloeding van de spieren en bereidt deze voor op de prestatie die komen gaat. Een massage na het sporten zorgt ervoor dat vocht en afvalstoffen uit de spieren afgevoerd worden en maakt de spieren weer soepel. Het zorgt voor minder spierpijn, geeft verlichting en bespoedigt het herstel zodat je zonder spierpijn of vermoeidheid je kunt voorbereiden op een volgende prestatie.  

Ook als je geen sporter bent kan de sportmasseur je van dienst zijn bij een stijve nek, schouder, pijnlijke rug of gewoon als ontspanning. 

Informeren en adviseren : Op basis van jouw persoonlijke situatie stellen we een stappenplan op zodat de massage het beste aansluit op je (sportieve) activiteiten. Bij klachten kan een masseur het advies geven om een fysiotherapeut, (huis)arts of sportarts te bezoeken.  

Hoe ziet een behandeling eruit? Bij binnenkomst vindt er eerst een intake plaats en wordt een beroepsspecifiek onderzoek uitgevoerd. Daarna wordt door de sportmasseur een stappenplan en plan van aanpak opgesteld. Als jij hiermee akkoord bent, gaat de sportmasseur aan de slag.  

De masseur is geen wettelijk erkend beroep, dus iedereen kan en mag zich masseur noemen. Het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS) geeft als landelijke brancheorganisatie licenties uit die het bewijs zijn van de bekwaam- en bevoegdheid van de masseur. Om de licentie geldig te houden moet een masseur zich blijven scholen. Om er zeker van te zijn dat de masseur een diploma heeft behaald en zich via bijscholingen up-to-date houdt van de laatste trends en ontwikkelingen, bezoek je een NGS-masseur en vraag je naar zijn/haar licentie. Ga naar www.vindeenmasseur.nl om een NGS-masseur bij jou in de buurt te zoeken. 

Het verschilt per type massage of je er vergoeding voor krijgt. De klassieke ontspanningsmassage wordt doorgaans niet vergoed door de verzekeraar. Massages die onderdeel zijn van fysiotherapie worden vrijwel altijd vergoed. Deze vergoeding is afhankelijk van je aanvullende verzekering. Enkele zorgverzekeraars bieden vergoeding voor sportmassages en diepweefselmassages, welke worden gebruikt voor het voorkomen en genezen van blessures. Met een aanvullende verzekering voor alternatieve geneeswijzen krijg je (deels) vergoeding voor massages die als alternatieve behandelwijze worden ingezet. Vraag na bij een masseur of en waar hij/zij is aangesloten. 

We hebben het steeds drukker en verwachten steeds meer van onszelf. Tijd dus om lichaam en geest te laten ontspannen. Dat kan bij uitstek met een wellnessmassage: de manier om je een gevoel van ontspanning en welzijn te geven.  

Veel mensen die computerwerk doen, zitten met hun schouders wat naar voren. Hierdoor gaat je borstspier inkorten, je spieren in je schouders worden juist te veel opgerekt, deze spieren staan weer in verbinding met o.a. de spieren naar je hoofd en je hele lichaam gaat zich aanpassen om maar wel in balans te blijven. Je kunt dit veranderen door: je spieren te laten masseren. De masseur zorgt ervoor dat je spieren losser/weer soepel worden en afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Maar met alleen een massage ben je er niet. Het is raadzaam om elke dag ook oefeningen te doen. De masseur kan je deze oefeningen laten zien. En let op je houding als je achter je computer zit. Wellicht kun je jouw werkgever vragen of dat iemand een houdingsinspectie voor je kan doen. 

Burn-out gerelateerde klachten zoals stress, hoofdpijn, rug-, nek- en schouderklachten, slechte nachtrust, pijnlijke spieren en gewrichten kunnen door een massage verlicht worden. De massage ontspant spieren, maakt pezen, gewrichten en spieren soepeler en zorgt ervoor dat afvalstoffen het lichaam sneller verlaten.  Ook als je verder prima in je vel zit kan een ontspanningsmassage erg prettig zijn. 

Daarnaast heeft de masseur een belangrijke rol bij het verminderen van pijn en kan een massage stressklachten verminderen. En aangezien ik ook tot coach ben opgeleid, kan ik ook een gewenst luisterend oor bieden. 

Tijdens een sportprestatie maak je o.a. melkzuur in de spieren aan. Massage is er juist voor om deze en andere afvalstoffen af te voeren (doorbloeding van je spieren). Dit zorgt ervoor dat je sneller hersteld, je spierpijn vermindert of zelfs voorkomt en je dus sneller kunt voorbereiden op een volgende sportprestatie en/of dagelijks leven. 

Het wordt afgeraden om tijdens chemotherapie en/of bestraling een massage te ondergaan. We adviseren om ook op een ander moment toestemming van je arts te vragen. Al ben jij natuurlijk wel zelf die besluit om je wel of niet te laten masseren. 

Uit onderzoek (bij mensen met kanker) blijkt, dat door een ontspannende lichaamsmassage stress, angst, pijn verminderen en stemmingen verbeteren. 

Waar heeft de massage invloed op? 

  • Verbeterde doorbloeding 
  • Verbeterde toe- en afvoer van de verschillende weefselvloeistoffen 
  • Verhoging van de doorlaatbaarheid van de bloedvaten 
  • Verbeterde stofwisseling 
  • Verbeterde spierfunctie 
  • Algemene verbetering van het welbevinden 
  • Invloed op het krachtgevoel 
  • Invloed op vermoeidheid 
  • Invloed op verdieping van de ademhaling 
  • Invloed op de slaapbevordering  
  • Invloed op de stemming en psyche (minder stress) 
  • Minder stress / hierdoor minder belasting van het immuunsysteem 

Tegenwoordig is er een grote verscheidenheid aan massages met verschillende filosofieën. 

Afhankelijk van de ziektefase, emoties, stemmingen en klachten, maken wij een aangepaste keuze van combinatie(s) uit diverse massages. 

Tijdens een massage kun je, afhankelijk van de persoon, het volgende ervaren:  

  • meer dan normaal transpireren 
  • het koud of juist warm krijgen 
  • prikkelingen 
  • geeuwen 
  • slaperigheid 
  • opkomende emoties e.d. 

Vlak na de behandeling kunnen bijverschijnselen optreden zoals: 

  • spierpijn 
  • duizeligheid 
  • gevoel van zweven 
  • op wolkjes lopen 
  • blijheid en ruimte voelen 
  • loomheid / gevoel van ontspanning 
  • een energiek gevoel 

De dagen na de behandeling en soms ook enkele uren er na: de urine kan donkerder zijn doordat er afvalstoffen zijn vrij gekomen die het lichaam verlaten. (Oude) kwalen kunnen (even) terugkomen om daarna weer te verdwijnen en ook kan meer afscheiding geconstateerd worden zoals transpiratie, witte vloed, ontlasting, oorsmeer e.d.  

Wat er ook gebeurt, alles is goed, want dat wil zeggen dat er iets in gang is gezet. Ieder mens verschilt, dus de reacties op de behandeling kunnen ook verschillen. 

Wij adviseren om zo relax mogelijke kleding aan te trekken, waarbij het ook niet erg is als er iets olie in komt. Tevens het advies om zoveel mogelijk de sieraden thuis te laten. 

Het is aan te raden om na een massage goed water te drinken.  
Zo help je jouw lichaam om losgekomen afvalstoffen makkelijker af te voeren. Maar overdrijf niet. Het is net als bij planten: bij te veel water verzuip je de plant en in dit geval dus je “organen". 

Een hotstonemassage is een massage van het lichaam met basalt (lava) stenen van tussen 45 en 60 graden Celcius. De hitte en de 'druk' van de stenen dringen diep door in de spieren. De hotstonemassage verlicht spanningen en geeft je na afloop veel energie. 

Coaching

Allereerst starten we met een gratis en vrijblijvend intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we waarmee ik je kan helpen en bepalen we of we bij elkaar passen. 

Wanneer alles positief is, bespreken we wat jij graag wilt: hoe vaak wil je langskomen en voor hoe lang in eerste instantie. Aangezien we niet in een glazen bol kunnen kijken, is dit een indicatie. Deze kan ten alle tijden aangepast worden naar hetgeen zich dan aandient. Naar aanleiding hiervan wordt een offerte op maat gemaakt en bij goedkeuring wordt een eerste gesprek ingepland. 

Extra: weet dat je niet gebonden bent aan alleen onze geplande afspraken. Dat je mij altijd kunt appen/bellen wanneer je ergens tegenaan loopt.  

Aan het eind van het coaching traject plannen we een evaluatiegesprek: een reflectie om te zien waar je stond toen we begonnen, waar je nu staat en nog graag naar toe wilt. 

We hebben geen glazen bol en dus kunnen we niet exact aangeven hoe een gesprek gaat verlopen. In basis wordt wel het één en ander voorbereid, uiteraard met oog op het thema waar we mee bezig zijn. Echter op de dag zelf bepalen we de exacte opbouw van het gesprek.

Ik ben opgeleid met diverse coachingsmodellen/-technieken. Deze kan ik ook aanpassen aan de wensen van dat moment. Het kan maar zo zijn, dat je even geen zin hebt om te praten. Dan bestaat er ook altijd de mogelijkheid om juist te beginnen met een (ontspannende) massage of bijvoorbeeld een mindfull wandeling/beweegtechnieken. Of vind je het juist fijn om wat creatiefs te gaan doen?